“Een netwerking te organiseren tussen de bedrijven en verenigingen die op directe of indirecte wijze gebruik maken van de kanalen voor het vervoer van goederen.”
Nieuwe ontwikkelingen rond de Oosterweelwerken aan de Kanaaltunnels
Definitieve betonwerken voor Kanaaltunnels
De bouw van de Kanaaltunnels heeft recent een volgende fase ingezet. In mei 2024 werd gestart met de aanleg van werkeilanden in het Albertkanaal en nu hebben zijn de betonwerken voor de tunnels zelf een aanvang genomen.
In totaal wordt 4.7 kilometer aan diepwanden gebouwd in de ondergrond. Dankzij de diepwanden ontstaat er een bouwput, waarin een droge bouwkuip uitgegraven wordt. Nadien worden in die bouwkuip de tunnels gebouwd. Bekijk hier de video van Lantis : https://www.youtube.com/watch?v=vGgoYPVEOhk
Hoe worden Kanaaltunnels onder een brug gebouwd
Langs de zuidzijde van het Albertkanaal werd gedurende enkele maanden stalen damplanken geplaatst. De voorziene machines zijn echter te groot om onder een brug te passen. Daarom wordt gebruik gemaakt van L-wanden. Een L-wand is een groot betonnen element in de vorm van de letter L. Net zoals damwanden bakenen ze de werfzone voor de Kanaaltunnels af.
De L-wanden worden geplaatst door eerst een stalen constructie te bouwen, en daar nadien beton rond te gieten. Wat overblijft is een grote betonnen paal in L-vorm. De L-wanden werden vanop een ponton onder de Straatsburgbrug afgezonken
Wat staat er nog op de planning
In de zomer worden enkele brugvoegen van de Noorderlaanbrug vervangen en eind dit jaar starten dan de graafwerken voor de Kanaaltunnels. Meer informatie via deze webinar : https://www.youtube.com/watch?v=EC5Gh0JAjcs