“Een netwerking te organiseren tussen de bedrijven en verenigingen die op directe of indirecte wijze gebruik maken van de kanalen voor het vervoer van goederen.”
Nieuws vanuit Deelbekken Kleine Kanalen
Proeven onbemand varen kan in Nederland vanaf januari 2025
De Nederlandse wetgeving wordt aangepast zodat vanaf 1 januari 2025 proeven met besturing op afstand of onbemande vaart mogelijk worden op Nederlandse binnenwateren. De eis dat een schipper aan boord moet zijn, wordt geschrapt uit het Binnenvaartpolitiereglement (BPR). Er komt ook een beoordelingskader voor een nieuwe wet die autonome vaart in de toekomst moet regelen.
Westhoek als Vlaamse proeftuin voor cargo via kleine waterwegen
In Veurne startte Barging Solutions een eerste commercieel transport op de Lovaart: zeezand uit Oostende in opdracht van betonbedrijf De Brabandere. Het gaat om het eerste cargotransport op die waterloop sinds zeer lang. De Brabandere hoopt het wegverkeer te ontlasten en onderzoekt verdere duurzame mogelijkheden, zoals elektrische en autonome schepen.
Bioterra: Van afvalstofverwerker tot grondstofproducent
Bioterra transformeert afval tot hoogwaardige grondstoffen. Met een investering van €15 miljoen in een nieuwe installatie in Genk worden steenachtige fracties uit minerale afvalstromen gerecycleerd tot herbruikbare grondstoffen.
Door de ontwikkeling van nieuwe technieken is er geen kwaliteitsverschil meer tussen primair en gerecycleerd beton. De installatie heeft een jaarlijkse verwerkingscapaciteit van 240.000 ton.
Handelsmissie VUB 2025 naar Egypte en Tanzania
In maart en april 2025 organiseert de Vrije Universiteit Brussel twee handelsmissies naar Tanzania en Egypte.
Laatstejaarsstudenten zullen drie weken op locatie een onderzoek uitvoeren bij het opzetten of uitbreiden van handel met het bestemmingsland (marktonderzoek, prospectie, het zoeken naar leveranciers of klanten)
Hebt u interesse om deel te nemen, geef ons dan een seintje via office@ndvw.be en wij brengen u in contact met de juiste personen.