Interview met Navonus

Navonus is actief in zowel de binnen- als in zeevaart, wat houdt dat juist in?

Naast onze afdeling goederencontrole hebben we als kernactiviteit het optreden als scheepsagent. Hierbij vertegenwoordigt Navonus de belangen van een rederij of goedereneigenaar wanneer zeeschepen in de haven aankomen of vertrekken. Daarnaast assisteren we – via onze groep Maaskade -onze klanten met alle aspecten in zee- en binnenvaart. We fungeren als de cruciale schakel tussen verladers, ontvangers en reders. We zorgen voor de volledige coördinatie van planning tot uitvoering. Dit betekent dat we niet alleen zorgen voor de logistieke organisatie, maar ook voor de onderhandelingen, contracten, en borging van kwaliteit tijdens het transport. Dankzij onze rol wordt de klant ontzorgt, wat een heel belangrijk aspect is voor ons.

Is Navonus daarbij gespecialiseerd in bepaalde sectoren ?

Ja, Navonus heeft zich binnen de maritieme sector gespecialiseerd met een sterke focus op delfstoffen, agribulk, roro, en nichemarkten zoals sleepwerk en offshore. De focus ligt voornamelijk op havengebonden activiteiten. In Zeebrugge richten we ons bijvoorbeeld op roro, terwijl we in Gent heel actief zijn in agribulk. In Antwerpen richten we ons naast agribulk ook op nichemarkten zoals de offshore.

Wat moeten wij van Navonus onthouden na dit interview?

  1. Expertise: Navonus staat bekend om zijn diepgaande kennis van de scheepvaartsector. We investeren in het vergaren van kennis en delen deze actief met onze klanten om de best mogelijke oplossingen te bieden.
  2. Lokaal: Met drie fysieke kantoren in Antwerpen, Gent en Zeebrugge, dekken we alle belangrijke zeehavens van België. Deze lokale aanwezigheid is één van onze sterke punten.
  3. Extra Mile: We gaan altijd een stap verder voor onze klanten. Of het nu gaat om complexe logistieke vragen of onverwachte uitdagingen, ons team staat altijd klaar om te helpen.

Hoe halen jullie meerwaarde uit het lidmaatschap van NDVW ?

Het lidmaatschap van NDVW biedt ons een waardevol netwerk van gelijkgestemde bedrijven en professionals. Hierdoor leren we andere bedrijven kennen, kunnen we kennis uitwisselen en blijven we op de hoogte van de laatste trends en ontwikkelingen binnen de sector. Het netwerk is tweeledig. Het biedt ons de mogelijkheid om bij te dragen aan de groei van het netwerk en we kunnen onze zichtbaarheid en invloed in de markt verder vergroten. 

Is dat ook de aanleiding geweest om lid te worden ?

Absoluut, na het winnen van klanten op het Brussel-Zeekanaal was het een logische stap om lid te worden van NDVW. Het lidmaatschap biedt niet alleen toegang tot nieuwe kansen, maar ook een platform om actief bij te dragen aan discussies en op de hoogte te blijven van wat klanten in dat gebied nodig hebben. Het helpt ons om bij te dragen aan ontwikkelingen die de economie op en naast de vaarwegen stimuleren.

Navonus is een trouwe deelnemer aan de events, speelt dat ook een rol ?

Zeker weten. NDVW is dynamisch en niet te groot, wat het makkelijk maakt om raakvlakken te vinden met anderen. De evenementen zijn altijd relevant en bieden mogelijkheden om bij te dragen en ook informatie te vergaren over actuele thema’s zoals de Oosterweelwerken, de nieuwe Scheldetunnels en de bediening op afstand van bruggen en sluizen. Dit zijn stuk voor stuk voorbeelden van innovaties met raakvlakken met het netwerk en al haar leden. 

Midden september op Economische missie naar Belgrado, wat hoop je daar mee te pikken ?

We blijven continu zoeken naar nieuwe kansen. De missie heeft een economisch doel. We gaan op zoek naar nieuwe klanten, bekijken de lokale markt en kijken of er overlap is met onze bestaande activiteiten. Het is ook een kans om lokale contacten te leggen en samen te werken met bestaande klanten die mogelijk met ons meereizen. Er is dus een tweeledig voordeel aan deze missie.

Raadt u anderen aan om lid te worden van NDVW ?

Zeker en vast. Het is een uitstekende manier om als bedrijf te groeien en actief deel te nemen aan de ontwikkeling van deze prachtige sector. Je leert nieuwe mensen kennen, en anderen leren jouw bedrijf kennen. Ik zou het ten zeerste aanbevelen aan iedereen die bezig is met het versterken van hun positie in de markt.