“Een netwerking te organiseren tussen de bedrijven en verenigingen die op directe of indirecte wijze gebruik maken van de kanalen voor het vervoer van goederen.”
Nieuws vanuit de Deelbekken Zeeschelde – Zeekanaal
RCT Stevedoring investeert in hydraulische hijskraan en opslagruimte
Logistiek dienstverlener RCT Stevedoring in Willebroek neemt een nieuwe hydraulische Mantsinen 300-kraan in dienst op zijn terminal langs het Zeekanaal. In 2024 komen er nog twee overdekte loodsen van in totaal 7.200 m2 bij. Ze werd deze maand in nauwe samenwerking met kraanbedrijf D. Buermans uit Olen geïnstalleerd
De nieuwe Mantsinen 300-kraan heeft een netto hijscapaciteit van 40 ton en een reikwijdte van 32 meter. Ze is voorzien van enkele specifieke tools zoals een speciale coilklem voor coils tot 32 ton en een multifunctionele hijsbalk voor diverse toepassingen zoals onder meer bundels betonijzer, slabs en staalplaten.
Nieuw Mobiel Overslag Systeem ‘Solomon’
De ‘Solomon’ werd recent in live action gedemonstreerd op een actieve werf bij de Meuter Recycling. Hierbij werden grote volumes verhandeld voor overslag en stockage. Daarbij werd ook de werking met kleverige gronden getest en aangetoond. Het toestel biedt veel mogelijkheden met betrekking tot directe belading of stockage in geval de nodige infrastructuur ontbreekt.
Artstone won innovatieprijs 2023
Artstone won in 2023 de Vlario innovatieprijs voor waterdoorlatende straatstenen. Het concept kreeg de naam Fluvio Stone mee en zorgt ervoor dat regenwater ter plaatse wordt gebufferd en geïnfiltreerd in de ondergrond. Het concept zorgt voor een duurzame en efficiënte oplossing voor regenwaterbeheer in stedelijke gebieden. Meer info kan u terugvinden via deze link : https://infiltratiebuffering.be/
Uitbreiding ISPS naar binnenvaart
De binnenscheepvaart gaat strenger gecontroleerd worden, o.a. in het kader van de strijd tegen de drugshandel. De wet op de maritieme beveiliging moet onze schepen en havens beschermen tegen onder meer drugshandel, terreur of spionage. Voorlopig is die enkel van kracht op zee en in de havens, maar in de toekomst zullen ook schepen op het Albertkanaal, het Kempisch kanaal of het Zeekanaal Brussel - Schelde in Willebroek strenger gecontroleerd worden.