“Een netwerking te organiseren tussen de bedrijven en verenigingen die op directe of indirecte wijze gebruik maken van de kanalen voor het vervoer van goederen.”
De Vlaamse Waterweg en VOKA zetten logistieke troeven van de binnenvaart in de spotlights
Inspirerende bedrijfsbezoeken
Bezoekers van het event hadden de keuze uit drie rondleidingen op het bedrijventerrein te Laakdal: Wings (magazijn sportschoeisel), Apparel (magazijn sportkledij) of containerterminal BCTN Meerhout. De keuze voor de locatie was uiteraard niet toevallig, want als trotse gebruiker van de binnenvaart voert Nike maar liefst 99% van de inkomende containers aan via het water: “Jaarlijks worden zo tot 14.000 vrachtwagenritten van en naar het EDC (Europees distributiecentrum, n.v.d.r.) uitgespaard. Een best practice die tot voorbeeld strekt op het vlak van mobiliteit”, aldus Francis Wanten.
Na de bedrijfsbezoeken volgden boeiende getuigenissen van binnenvaartgebruikers zoals Jens Huybrechts en Jasmin Janssens (bestuurders Janssens J. & Zonen nv) en Patrick Degryse (voorzitter raad van bestuur Group de Cloedt nv). Zij maakten van de gelegenheid gebruik om de geïnteresseerde ondernemers te informeren en te inspireren omtrent multimodaal bouwmaterialentransport en het innovatieve goederentransportconcept Watertruck+.
Voortdurend investeren is een must
“Om de mobiliteitsuitdagingen van de toekomst aan te gaan, moeten Vlaanderen, Voka en De Vlaamse Waterweg meer dan ooit de ambitie hebben om de rol van de binnenvaart in de logistieke keten beduidend te versterken”, weet Frieda Brepoels. “Vlaanderen beschikt over een uitermate uitgebreid waterwegennet. Nagenoeg elke stad en gemeente ligt op amper 10 km van een waterweg en heel wat bedrijventerreinen liggen nu al vlak aan het water. Om onze waterwegen toekomstgericht uit te bouwen investeren we voortdurend in het performanter maken van het netwerk met projecten zoals o.a. het verhogen van de bruggen over het Albertkanaal en het project Seine Schelde Vlaanderen.”
Voka en De Vlaamse Waterweg pleiten eveneens voor een voldoende aanbod aan watergebonden bedrijventerreinen. Francis Wanten: “De files op onze wegen groeien alsmaar aan en het Federaal Planbureau voorspelt tegen 2030 een groei van het goederenvervoer met circa 25%. Het mag dan ook niet verbazen dat het verzekeren van een vlotte mobiliteit en bereikbaarheid voor ondernemers ‘top of mind’ is. Een sterk waterwegennet alleen volstaat niet, er moet ook voldoende ruimte langs de waterweg zijn om te ondernemen. Meer dan ooit zijn bedrijfsleiders immers op zoek naar logistieke oplossingen en duurzame verbeteringen. In ons verkiezingsmemorandum roepen we de Vlaamse regering op om voluit te kiezen voor de ontwikkeling van watergebonden bedrijventerreinen. Dat is nodig voor de modal shift die ons transport moet maken.”
“De ambitie is om tegen 2030 jaarlijks zo’n 6 miljoen vrachtwagenritten van de weg te halen en meer transport op het water te krijgen”, vult Stephan Geurts van het Netwerk de Scheepvaart aan. “We willen nog meer ondernemers overtuigen van de mogelijkheden en voordelen van de binnenvaart om bij hen een mind shift bewerkstelligen die moet leiden tot een modal shift.”
Ruimte voor elke vracht
Dat steeds meer ondernemers de weg naar de binnenvaart vinden, mag blijken uit de vervoerscijfers. 2018 was weer een absoluut recordjaar: de trafiekomvang op de Vlaamse waterwegen bedroeg meer dan 72 miljoen ton en het containervervoer behaalde met bijna 825.000 containers een historisch record. “Het goede nieuws is dat er nog steeds ruimte op onze 1076 km bevaarbare waterwegen is om filevrij te varen voor talloze nieuwe klanten. Door te blijven groeien, investeren en innoveren is deze zekerheid ook voor de toekomst gegarandeerd. De Vlaamse Waterweg legt met haar investeringen en ondersteunend beleid het fundament voor een sterk binnenvaartalternatief. Het is aan ondernemend Vlaanderen om de watersnelweg als alternatief aan te grijpen”, besluit Frieda Brepoels.